75.

Publicerat i: Allmänt



Vet vi att evangeliet inte är ett utbyte av ett "dåligt jag" till ett "gott jag", utan snarare ett utbyte av Vem som får vara inneboende i oss, i vårt mänskliga jag?  Är det tydligt för mig att jag nu lever som Honom och för andra på grund av Kristi död för mig och som mig? Är det tydligt?


​Alltihop ges förstås till mig av underbar nåd genom tro -- genom vårt enkla erkännande;  det är inte av något viktigt åtagande från "jaget", inte en "skärpning av min relation till Gud", inte en genomgång av en rejäl församlingsväckelse, hur trevliga de än kan vara..


Och så säger vi dessutom med frimodighet: evangeliet inte är en förbättring av jaget, utan ett utbyte av fastighetsmäklare ! Hur då? Genom att det skedde på Golgata: Kristus för Satan i oss själva.  Så, som Jesus sa, "När Sonen gör dig fri är du verkligen fri." Påskens budskap som gäller året runt.


Eftersom detta är den sanningen som faktiskt oftast saknas i Kristi kyrka, måste vi ta om denna lovsång igen och aldrig tröttna på att göra det.  Gud har gett oss tro och vetande i detta,  så att vi må föra tillbaka denna sanning till hela kyrkan: människans egentliga sanna mening och funktion med Jesus Kristus som aktuellt levande i oss och som oss.